Kundeverdi av bærekraft i 2015

Thomas Ekstrøm - Herøya

For å sikre god, langsiktig verdiskaping er det nødvendig at vi utvikler våre tjenester på en måte som er gunstig for miljø og samfunn. Når vi – og kundene – oppnår økonomisk, miljømessig og samfunnsmessig gevinst, bidrar vi til reell bærekraft.

Her har vi sammenstilt våre tiltak per 2015:

Trygghet i finansielle transaksjoner

  • Bestilling av tjenester på web og via app – sikrer effektiv, nøyaktig og gyldig ordreregistrering
  • Sporbarhet og kontroll på vektregistreringer – krav om at samtlige kjøretøy veies ut og inn av anlegg
  • Elektroniske kjøreoppdrag og vektregistreringer – sikrer at nøyaktige vekter registreres på riktig kunde
  • Vekter integrert med ERP-system – innebærer vesentlig reduksjon av risiko for feilregistrering av vekter
  • Løpende kontroll av vektregistreringer i ERP-system
  • Streng tilgangskontroll for endring av masterdata
  • Automatisk genererte fakturaer og avregninger
  • Antikorrupsjonskurs, inkludert dilemmatrening for ledere og salgspersonell
  • Kurs i etterlevelse av konkurranseregelverk, inkludert dilemmatrening for ledere og salgspersonell
  • Årlig kartlegging av eventuelle interessekonflikter hos ledere, selgere og øvrig nøkkelpersonell
  • Prekvalifisering av underleverandører ved kontraktsinngåelse
  • Revisjoner av underleverandører i avtaleperioden
  • Forbud mot kontantkjøp av metaller som beskyttelse mot heleri
  • Varslingskanal for både interne og eksterne personer og virksomheter
  • Interne revisjoner av finansielle transaksjoner
  • Fullmaktsmatriser for konsern og datterselskap

Sikker og helsemessig forsvarlig drift for kundens og egne ansatte

  • Alle våre største selskaper er sertifiserte etter OHSAS 18001 (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø)
  • System for risikostyring og rapportering av hendelser og nestenulykker for å redusere risiko for ulykker og svekket helse blant ansatte
  • Sikker Jobb Analyse (SJA) skal gjennomføres ved arbeidsoperasjoner som ikke er rutine og ikke er dekket av en risikovurdering
  • Årlige medarbeiderundersøkelser for å måle blant annet arbeidsmiljø, ledelse og organisasjonskultur
  • Årlige medarbeiderutviklingssamtaler mellom leder og ansatt
  • Årlige HMS-dager og verneombudsamlinger
  • Kvartalsvise vernerunder
  • HMS-rapportering til styre og konsernledelse
  • Obligatorisk lederopplæring inkluderer HMS-kurs (40-timers kurs og lederkurs), kurs i arbeidsrett og kurs i avfallsregelverket
  • Obligatorisk HMS-opplæring av verneombud og AMU-medlemmer (40-timers kurs)
  • Kompetanseheving gjennom NG-skolen – bredt program innen faglig utvikling og funksjonell kunnskap
  • Språkopplæring for fremmedspråklige ansatte – sikrer opplæring og forståelse for risiko
  • Utvikling av ledere – kurs i praktisk ledelse for mellomledere
  • Satsing på fagbrev for operative ansatte og opplæring i farlig avfall
  • Tre ansattevalgte styremedlemmer fra 2016
  • Ansatte har reell medbestemmelse gjennom konsernutvalg, AMU og øvrige møter med ledelsen
  • Bedriftshelsetjeneste og vaksinasjonsprogram
  • Personalforsikring som dekker utover lovens krav (dekning på gruppeliv og ulykke fritid)

Kultur for ansvarlig forretningspraksis og samfunnsansvar

  • Alle ansatte signerer konsernets «Kjøreregler» (etiske regler)
  • Medlem av Transparency International Norge
  • Følger Global Compact-prinsippene
  • Omfattet av tariffavtaler etablert gjennom NHO/Norsk Industri og MEF
  • Transportleverandører har forpliktet seg til å betale minimum gjeldende minstelønn til ansatte sjåfører
  • Samsvarsvurdering av avtaler med kunder og leverandører
  • Tredjeparts verifisering av compliance-program
  • Nulltoleranse for tyveri, korrupsjon eller illojalitet hos ansatte og underleverandører
  • Obligatorisk opplæring i konkurranserettslig adferd for ledere og ansatte med kontakt med våre samarbeidspartnere/konkurrenter oppstrøms eller nedstrøms
  • Utarbeider egen bærekraftrapport etter GRI (Global Reporting Initiative) for 2015
  • Deltar som 1 av 12 utvalgte bedrifter i @OECDOECD Norge: Human Rights Due Diligence 2016

Sikker håndtering av verdier og informasjon

  • Styringssystemer for kontroll av endringer og tilganger (Change management/Access management)
  • Kameraovervåking og øvrige kontrolltiltak på våre anlegg er meldt til Datatilsynet
  • Lagring i sky (clouds/hosted) utenfor EU benyttes ikke. Leverandører overvåkes jevnlig.
  • Sikker makulering – vandelsattest hos ansatte og etterlevelse av regelverk for behandling av personopplysninger

Utvikling av nye løsninger for økt materialgjenvinning og effektiv ressursutnyttelse

  • Bransjeledende på kunnskap om sirkulærøkonomi og best practice-eksempler
  • Innsikt i, og påvirkning på, politiske rammebetingelser i Norge, Norden og EU
  • Utvikler løsninger for avfallsminimering og kostnadseffektive tjenester i samarbeid med kundene
  • Forretningsutvikling av nye verdikjeder, produksjonslinjer og mer optimale varestrømmer i tett samarbeid med kunde/avfallsbesitter
  • Tilgang til, og deltagelse i, utvikling av nye løsninger for materialgjenvinning og bedre ressurseffektivitet – behandlingsmåter som tilrettelegger for høyere verdi av avfallsbaserte råvarer
  • Tilbyr skreddersydde kurs og rådgivning for kunder og øvrige interessenter
  • God innsikt i, og bred erfaring med, å utnytte offentlige støttemidler i forbindelse med optimaliserings- og utviklingsprosjekter – ofte i samarbeid med kunden (for eksempel Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Enova)
  • Samarbeider med ledende norske universitets- og forskningsmiljøer i utviklingen av en mer ressurseffektiv avfallshåndtering

Miljømessig forsvarlig drift

  • Alle våre største selskaper er sertifiserte etter ISO 14001 (miljø)
  • Nødvendige tillatelser fra kommunale, fylkeskommunale og nasjonale myndigheter
  • Rapporter og miljøregnskap tilgjengelig for kunder gjennom rapporteringsløsningen Grønt Ansvar
  • Innfører fornybart drivstoff – har signert ZERO-opprop for utfasing av fossilfri transportsektor
  • Dokumentert sluttbehandling av avfall nedstrøms
  • Formaliserte og regelmessige risikovurderinger, inkludert rutiner for oppdatering ved hendelser og endringer i drift
  • Faggruppe for farlig avfall
  • Beredskapsøvelser for utslipp og brann for å redusere risiko for utslipp
  • Tilbyr elektronisk deklarering på vegne av kundene
  • Revisjon av sluttkunder innen metall og papir i Asia

Riktig kvalitet og systematiske rutiner for å sikre kontinuerlig forbedring

  • Alle våre største selskaper er sertifiserte etter ISO 9001 (kvalitet)
  • Helhetlig styringssystem (TQM) etter «Plan, Do, Check, Act»-modellen
  • Aktiv bruk av kvalitetsstyringsverktøyet NG-Pro (TQM) for hendelses-/avviksregistrering, risikovurderinger og styrende dokumenter
  • Samsvarsvurdering av lover, forskrifter, tillatelser og andre eksterne og interne krav virksomheten er underlagt
  • Lean-metodikk benyttes på flere anlegg
  • Mottakskontroll og dokumentasjon av avfallskvalitet inn til anleggene
  • Målrettede interne revisjoner basert på risikovurdering
  • Revisjoner av underleverandører, kunder og samarbeidspartnere
  • Dokumentasjon av sorteringsgrad
  • Årlig kundetilfredshetsundersøkelse
  • Kontraktsfestede krav til leverandører om blant annet overholdelse av myndighetskrav

Nedstrømsløsninger i tråd med internasjonale standarder

  • Etterlever EUs regelverk ved eksport av avfall
  • Utsteder årlig erklæring om at konsernet tar avstand fra moderne slaveri og menneskehandel, og har etablert tiltak mot dette etter «UK Anti Slavery Act»
  • Ingen avvik ved uanmeldt inspeksjon av vårt nedstrømsselskap NG Downstream fra Miljødirektoratet i oktober 2015
  • Prekvalifisering av samarbeidspartnere og leverandører
  • Revisjoner av nedstrømsparter i Asia
  • Kontinuerlig overvåking av regelverk i alle land hvor avfall transporteres og/eller behandles

 

Umbraco CMS Fra MarkedsPartner